Friday, April 30, 2010

iqra n quran

Malam nie aku da abis belajar iqra. dari iqra 1-6. alhamdulillah. berjaya gak aku mencapai sesuatu dalam usia nie. dari awal tahun sampai ke hari nie genap 4 bulan aku belajar iqra. maybe akan habis lagi awal memandangkan aku ada pergi training dekat 3 minggu, cuti raya cina seminggu so kiranya dalam 3 bulan aku habiskan belajar iqra nie. satu pengalaman yg bermakna bagi diri aku. inilah azam aku utk tahun 2010. harapnya azam nie akan bersambung ke tahun hadapan untuk aku habiskan belajar quran plak.

Terima kasih pada ustazah yg sabar ngan kerenah aku sepanjang pembelajaran iqra nie. Aku sedar diri aku nie x pandai mengaji, so aku kena belajar dari huruf lagi. diikuti baris satu, baris dua, sabdu, tanda mati, bacaan pendek, panjang dan macam2 jenis rukun mengaji lagi. Aku respect ngan ustazah nie. dia bujang lagi dan mengabdikan diri ngan belajar quran lagi. mengajar quran pada kami2 nie. baik kanak2 ataupun org dewasa dari yg muda sampailah yg lebih tua dari ustazah sendiripun ada.

Aku amat berharap sebelum umur aku menginjak ke angka 40 aku da boleh mengaji dgn lebih baik lagi. Aku nak belajar rukun2 sembahyang dgn ustazah dan seme2 yg berkaitan ngan ugama. Semoga amal ibadat n niat baik ku ini diterima oleh Tuhan Yang Maha Esa. Tiada sesuatu yang boleh mengubah sesebuah kaum melainkan diri mereka sendiri. Itulah yg menjadi pegangan hidupku. Untuk berubah ke arah yg lebih baik, kita sendiri hendaklah melakukannya tanpa ada paksaan daripada org lain. Maupun atas sebab2 org lain, hanya diri kita yg lebih memahami diri sendiri.

alhamdulilah... aku ada kesedaran ke arah itu.. dan akan cuba membuat yg terbaik utk diri sendiri. amin.....

1 comment:

  1. Amin...ilmu ni takkan habis..Selagi hidup kita harus mencari ilmu dunia dan akhirat.

    ReplyDelete