Monday, December 27, 2010

Mari melawat Melaka

Ahad aku plan nak gi turun bandar melaka ngan mak. so pas bangun mandi bersiap2.. makan2 kat umah osmet aku.. aku gi ambik mak kat kg. time nie baru kul 2pm, tapi punyalah jalan jammed teruk2.. stress giler aku.. dekat sejam lebih baru sampai kg. nasib perjalanan dari kg ke bandar melaka x seteruk mana jammed even adalah stuck sket2 jer....

dalam kul 6pm akhirnya kitowang berjaya sampai ke dataran pahlawan. kat sini ada byk tarikan pelancong. bermula dari jambatan hang jebat, ada jeti yg menyediakan perkhidmatan bot bagi menyusuri sungai melaka. sepanjang sungai melaka boleh nampak perkampungan melayu lama, siap ada org melambai2 kat arah boat lagik. hahahahaha..

seterusnya stuck lam jammed lagik. maybe seme org kuar time2 nie. jadik sempat lagik tu singgah kat tan kim hock, pembuat dodol yg termasyur kat melaka. biler masuk jer lam kedai nie, bukan takat dodol n lempuk yg ader, tapi segala macam makanan ringan boleh dibeli kat sini. cam berada lam rumah makanan ringan pun ader. hahahahaha. beli gak arr coklat gambir, gula tarik, sotong kering etc....

kat dataran pahlawan ada 2 tarikan utama. satu adalah menara taming sari. benda nie cam menara berputar kena naik.. dan akan naik setinggi beberapa ratus kaki.. aku x hafal plak tinggi menara taming sari nie. bayaran adalah rm10 bagi dewasa n rakyat mesia. kalu orang asing..harga double....

satu lagik tarikan utama ada kat sekitar sini adalah duck tours. nie cam ala2 duck tour yg kat singapore. pelancong akan dibawa naik kenderaan mengelilingi bandar melaka then seterusnya terus masuk lam air dan menyusuri sungai melaka cam naik boat tadi. so cam 2 in 1 pakej lar nie.. yg nie aku x sempat naik coz' tiket dah abis.. so lain kali kita naik yer mak....

then kitowang gi makan kat food court. aku belasah char kuew teow special.. mak makan nasi soto, punyalah kecik2 nasi himpit dipotong..adalah besar buah dadu... hahahahaha.. aku nyer plak ada telur mata yg cair.. pergh.. sedap tuh... sempat lagik beli kuih2 sket.. otak2 goreng, kuih keledek goreng, keladi goreng n keropok lekor.....

jalan2 diteruskan ke area datatan pahlawan nyer shopping compleks.. besar giler.. then bersambung2 ada jambatan ke arah shopping kompleks seberang jalan. nie cam ala2 1U nyer style. punyalah panjang n berjela2 kedai ader. tapi aku rase cam ada byk kedai2 jual pakaian n kedai2 makanan berlambak2.. yg lain2 cam IT shop lum buka lagi rase.. cinema, bowling, ader kat belah atas2...

penat giler merayau2 kat sini.. sampai sesat2 nak cari jln keluar... hahahahaha.. nasib arrr berjaya gak kuar.. aku rase mak cam dah x larat nak jln.. tapi best habiskan mase bersama2 mak.. nanti lain kali kita pi lagi yer mak....

perjalanan pulang dari bandar melaka ke kl.. agak berjalan lancar.. tak der accident, jammed cam biase tu adalah.. dekat2 kul 12 lebih aku dah sampai ke rumah sendiri. kena singgah kat putraya ambik notebook aku tertinggal. sesat lagi cari umah member. singgah hantar mak ke rumah lagik.. manalah aku x sampai lewat.. hahahahahaha... penat usah dikenang.. so esok mesti ganti tido secukupnya....

No comments:

Post a Comment