Friday, September 10, 2010

Syawal....

Alhamdulillah.. akhirnya hari raya menjelang tiba. Pagi2 aku dah bangun. ingatkan nak mandi awal2 nie tapi rupa2nya ramai plak dah beratur nak mandi. so aku siapkan dulu apa yg patut. aku potong nasi himpit nie kecik2 supaya senang nak makan nanti. then potong lemang siap2 buh lam pinggan. byk gak aku buat nie. patutnya cukup tuk sampai malam nanti.

after mandi pagi, pakai baju baru mmg rasa best. itulah hikmahnya pakai baju baru dihari raya yg mulia nie. then biler pakcik balik dari sembahyang raya, makan bersama2 lemang n nasi himpit nie bersama kuah kacang n ayam rendang. aku minum air suam byk2 coz' aku da rase perut aku cam padat2 jer. keluarnya tidak...

lepas semenya bersiap2, tempat pertama yg ditju adalah kubur. kat sini melawat kubur nenek, datuk, moyang laki, moyang perempuan, saudara belah nenek, cousin aku yg meninggal muda. memula sampai mmg x ramai org, tapi lama2 biler nak balik mmg penuh kereta yg pi melawat kubur nie.

destinasi seterusnya adalah rumah paksu aku di tampin. rumah yg terletak diarea taman yg x ramai org melayu nie mmg x terasa meriahnya suasana hari raya. cousin aku yg kecik2 plak asik main mercun yg menyakitkan telinga mendengarnya, kat manalah diowang nie beli mercun.....

dah kenyang kat sini, terus pi kat felda hutan perca plak melawat saudara lagik. kali nie byk perkara lucu berlaku coz' kitowang main redah jer cari umah. tapi lam gelak2 tu jumpa gak arr rumah yg dicari. kat sini suasana hariraya mmg terserlah, rumah2 dihias indah, byk org berjalan2 dari rumah ke rumah yg lain. nampak kuih raya n air2 disediakan siap2 kat setiap rumah kat sini.

aku rasa time nie mmg da padat giler perut aku. so biler sampai ke rumah osmet aku, aku xlarat makan lagik. nasib osmet aku masak lontong, so aku balun makan sayur byk2 n makan nasi himpit sket jer. then makan udang, ayam, daging serba sikit jer. mmg xleh masuk dah.

balik kerumah perut aku bergelora teruk2.. apalagik..berlari arr pi ke toilet keluarkan seme isi perut aku yg dah berperam 2 hari nie. barulah lega rasanya perut nie. bolehlah isi semula apa yg patut... ahahahahahaaha.... malam nie kalu larat bolehlah tengok movie, else..tidolah apalagik.. penat x ingat berjalan siang2 tadi sepanjang hari........

No comments:

Post a Comment