Thursday, September 30, 2010

Olio Spageti

Aku kena beli brg2 tuk masak olio spageti for berbuka malam nie plus barang2 nak masak for gigil party esok. So during lunch hour, aku pi mv n beli udang, olive oil, salami n cili api kat jusco. kat carefour aku beli beras nasi himpit segera n lemang segera n santan segera. huhuhuhu.. serba serbi segera...

balik keje perkara pertama aku buat mestilah rebus nasi himpit nie. since ada 66 biji kecil2.. so kena rebus 2 kali. each got 33 small packs. sesi merebus ambik masa lebih kurang 30-40min so dat nanti nasi himpit nie betul2 masak n x lembik so x mudah basi nanti.

osmet aku prepare masak olio with fetucini. semalam kan da rebus berlebih2an.. so hari nie separuh buat olio. olio nie kira senang jer buat coz' bahan2 pun simple cam bawang putih, olive oil, cili api secukup rasa, udang or any seafood cam sotong pun boleh. tumis bawang putih yg dah dicincang halus, masukkan udang yg da dikupas kulit, cili api, then fetucini.. agak2 dah sebati bergaul.. angkat.. mudah kan...

sesi yg paling mencabar adalah masak lemak segera. memula kena rebus beras pulut nie selama 5min.. then masukkan santan segera n masak for another 45 min guna api perlahan.. air adalah sebanyak 10cawan. cukup masa angkat n toskan sampai kering. then baru leh potong cantik2... hidang.. n makan.. harap2 jadik.. else.. huhuhuhu.xleh dibayangkan...

esok aku citer apakah keputusan lemang nie yer.. ngeri memikirkannya.. hahahahaha...

No comments:

Post a Comment