Saturday, July 24, 2010

Arwah ayah....

Semalam aku mendapat khabar berita yg salah seorang staff aku baru saja kematian ayahnya. Salam takziah dari aku.. semoga roh mereka dicucuri rahmat dari Yang Maha Esa. Dan staff aku dpt menghadapinya dengan hati yang tabah dan tenang. org yg da pergi dan tentu hala tujunya... kita yg masih hidup nie kenalah teruskan perjalanan hidup nie...

Khabar nie mengimbau kenangan aku ketika aku juga kehilangan seorang bergelar ayah. Peristiwa berlaku dalam 16 tahun yg lalu. Ketika itu aku baru dalam tahun 2 pengajian di institut pengajian tinggi.

Arwah ayah jatuh sakit hampir sebulan lamanya. Selama yg aku kenal arwah ayah xpernah sakit yg serius, demam2 biasa tu adalah... tapi x pernah sakit yg membawa dia menghuni hospital. Dalam 3 bulan terakhir riwayat arwah ayah berada dihospital, mak aku hari2 berulang alik dari rumah ke hospital menjaga arwah ayah.

Bila tiada harapan utk sembuh, doktor nasihatkan mak membawa arwah ayah pulang ke rumah. Time nie adalah bulan puasa. Aku yg baru menghabiskan exam final pulang ke rumah utk bercuti dan menyambut hari raya syawal yg akan menjelang dalam beberapa minggu lagi. Jadi dirumah arwah ayah terlantar saje. sedih giler aku menengoknya.

Dalam satu ketika, arwah ayah ada memberitahu dia bermimpi utk masuk kerumah baru.. lagi linangan air mata mak tumpah... kelopak telinga arwah ayah juga jatuh.. aku sentiasa ada dlm rumah. xkemana.. takut apa2 terjadi nanti menyesal plak.

akhirnya pada 29 ramadan arwah ayah menghembuskan nafas yg terakhir. ketika itu hanya tuhan tahu betapa kesedihan melanda seluruh ahli keluarga aku. dlm kesedihan itu urusan pengebumian jenazah selamat dilakukan. yg aku paling sedih, adik aku yg baru berumur 7 tahun ketika itu bertanya kenapa arwah ayah dimasukkan dlm tanah..

adik aku yg paling bongsu x mengerti apa2 ketika itu. byk lagik soklan2 dia ketika tu yg x berjawab. aku mengiringi hingga ke kubur melihat seme urusan dijalankan. bila dengar imam baca talkin, terasa makin dalam kesedihan yg mencengkam. sambutan hari raya pada waktu itu berlalu begitu sajer. x terasa langsung bagi keluarga aku.

dari tahun itulah.. aku xlagi merasakan kemeriahan hari raya. pemergian arwah ayah betul2 meninggalkan kesan mendalam kepada aku. tiap tahun setiap kali raya puasa atau raya haji, atau biler2 aku merindui arwah aku, akan singgah kat kubur arwah ayah. bersihkan kubur dan sedekahkan ayat2 suci kepada arwah ayah. Semoga arwah ayah akan dimasukkan kedalam syurga.. amin..

No comments:

Post a Comment