Sunday, July 25, 2010

Nasi Ayam Goreng Madu

Aku melawat mak aku hari nie. sebelum tu aku kena settlekan pasal tiket konsert cuci muzikal. nasib aku baik.. staff aku aku pi tolong ambikkan tiket tu. maksey yer .. hahahaha.. nanti aku banjer ari isnin nanti.. hehehehe...

sebelum nak pi melawat mak, aku n osmet plan nak masak nasi ayam. da beli lauk2 hari khamis lepas. so tinggal nak masak jer lagik. pagi2 sabtu aku bangun kuarkan ayam dari freezer. mak aih.. kerasnya ayam2 nie.. baper jam nak cair nie.. adey.. so aku rendam ayam2 beku nie lam bekas air yg besar. then aku sambung tido balik...dengan harapan biler aku bangun ayam2 nie da boleh dimasak.

aku terlewat sedar. nasib osmet aku da sedar dulu terus jer siapkan ayam2 nie. da bersihkan ayam2. then rebus sket utk dptkan pati ayam nanti. kasik ayam lembut da cepat masak time goreng nanti. lemak2 ayam kena asingkan ke tepi sebab nak guna kemudian.

then basuh beras bersih, agak2 korang ler nak makan byk mana nasi ayam nie karang. goreng lemak2 ayam yg dah asing tadi dan masukkan beras bersama2. so beras tadi akan menjadi berminyak2 n kelabu2 sket.. baru masukkan lam rice cooker bersama2 sup ayam tadi yg telah di prepare. then masak nasi ayam.. biarkan sampai masak...

seterusnya ayam tadi diperap bersama ramuan2 ikut suke korang. dalam kes nie, aku masukkan madu, kicap cair, kicap pekat tuk buat ayam goreng madu, separuh lagi buh rempah2 ratus tuk buat ayam goreng rempah. aku pakai 2 bagian ayam kepak n drumstick jer. senang nak goreng nanti.

goreng ayam2 nie mengambil mase yg lama sebab xmo ayam rentung tapi dalam x masak. penat gile menunggu part nie. nasi da masak lamer. tapi ayam x siap2 lagik. sabar2.. hasilnya nanti sangat memuaskan. hehehehe... sementara tu siap prepare tuk kuah kicap n kuah lada sekali. potong tomato, salad, daun sup tuk hiasan nanti.

now da siap semenya..makan time.. hahahaha. then da siap2 bungkus tuk mak aku skali.. barulah berangkat pi umah mak... hehehehe... so korang boleh lah try buat nasi ayam nie. terpulang pada korang nak letak apa sebenarnya.. selamat mencuba.....

No comments:

Post a Comment