Thursday, July 29, 2010

Meehoon goreng singapore, ketupat palas, rendang tok

Malam nie aku makan kat luar. Dekat ngan area rumah lepas abis mengaji. Aku order meehoon goreng singapore. Aku xleh imagine camner rupanya. So tunggulah dengan penuh kesabaran. Bila hidangan depan mata.. aku terpegun.. mee hoon putih agak basah, haiwan2 cam udang, sotong, sayur2.. menarik perhatian aku..

Bila makan time panas2 tu.. adus..perlahan2 masuk kedalam tekak aku... sedapnya.. x pedas langsung.. mmg sesuai ngan tekak aku nie. xyah sesusah minum air byk. first time aku makan mee hoon goreng singapore. selalu nampak nasi goreng cina jer yg putih.. nie mee hoon kaler cerah... hehehehe...

balik dari kedai makan.. lepak2 tgk tv.. teringat plak ketupat palas n rendang tok aku beli. belum makan lagik. ketupat palas nie..ketupat 3 segi ...dlm ada pulut yg dibungkus dgn daun palas. dari kecik aku ske makan.. sampailah ke tua2 nie.. apa yg sedap pun tatau arr.. tapi kalu makan time panas2 lagi sedap..aku selalu makan gitu jer..xyah cicah ngan apa2 pun...

lagi satu aku beli rendang tok. rendang daging nie.. xleh pakai ayam or bahan2 mentah lain nanti x sedap. aku pernah tgk org tua buat rendang tok nie. mmg leceh giler. ada bahan2 rempah kena goreng dulu.. then tumbuk pakai lesung batu tuh.. then baru masuk lam kuali.. daging.. then ada kicap kalu x silap.. kerisik pun ader masuk gak ....kalu aku x silap arr..

rendang nie boleh dimakan ngan macam2... kalu ada nasi panas2... makan ngan rendang.. ikan masin sket.. pergh.. seperiuk nasi pun boleh habis.. selain tu rendang nie boleh cicah ngan nasi himpit, ketupat palas, ketupat biasa. or apa2 sajer roti canai pon sodap makan ngan rendang tok nie. hahahahaha...

aku makan 3 bijik ketupat palas ngan rendang tok.. ratah camgitu jer.. pergh.. hehehehe.. asik makan jer aku nie.. tapi mmg sedap.. korang leh cuba..kalu nak carik.. then rasanya kat jusco selalu ader jual ketupat palas ngan rendang tok nie.. or pi jer area perak.. then dapatlah keaslian rendang tok nie.. ketupat palas plak kena beli kat kelantan.. hahahahha.. bayangkan.. 2 food yg lain2 nengeri..berada lam perut aku... hahahhahahaa....

selamat mencuba.. burrrppppp....

No comments:

Post a Comment