Saturday, July 31, 2010

Kaktus

Uwaaahhhh... da sabtu rupanya ari nie.. kejap jer mase berlalu.. da abis setengah tahun.. Tinggal lagi 5 bulan lagi tuk tahun 2010 nie abis.. Aku da baper kali bangun pagi nie. Last skali sedar dah kul 9.30am.. huhuhu. abislah..aktiviti aku... cepat2 bangkit. xyah basuh muka... terus buka pintu umah.. Tengok matahari da naik. Capai penyapu..then mula sapu daun2 yg berguguran.

Pas abis sapu dau2 pokok mangga nie.. aku tengok ke atas.. ada lagi buah mangga..ingatkan da abis musim.. petang2 sket tunggu daun kering baru boleh bakar. nie lembab2 kalu bakar buat penat jer.. mata masuk asap...kerengga xgak pegi2 dari pokok nie.. entah naper byk plak kerengga kat pokok mangga aku nie. dah bermacam2 aku buat..tapi still ader gak. sampai seme daun2 yg ada jadi hitam.kena kencing kerengga.. org ckp lar.. aku pun x sure betul ke x....

Aktiviti seterusnya adalah mengemaskini pokok2 kaktus. Ada bermacam2 jenis pokok kaktus aku tanam. Lebih dari 10 jenis aku rase yg masih kekal hidup. Sebelum tu lagik byk..tapi byk yg gugur di medan juang.. xleh tahan..samada mati bunuh diri.. or mati kesejeukan.. coz' seme kaktus nie aku beli dari cameron highland..manalah tau biler kat bawah ni..pokok kaktus xtahan panas plak kan...

Aku cabut seme rumput2 liar yg tumbuh or tanaman2 yg bukan berkaitan. Alihkan kaktus dari pasu kecik ke pasu besar. Operasi nak mengalihkan nie bukan senang coz' kaktus nie berduri tajam, panjang2 plak tu duri. sakit oooo kalu kena cucuk duri. ada sekali aku kena cucuk sampai berdarah n berbisa dekat seminggu x hilang. huhuhuhu... tuhan jer lah tau camner rasanya...

Operasi kaktus nie mengambil mase dekat2 sejam gak ler. berpeluh2 aku dibuatnya ngan pakai baju 2 lapis. lengan panjang hitam. takmo kena panas ler kononnya.. menitik2 air peluh keluar.. huh pedih giler biler kena masuk lam mata. Jantung pun berdegup laju jer. Aktiviti yg menyihatkan tp xleh buat selalu. Kena ambik betul2 mase yg sesuai tuk buat sesi berkebun nie. barulah puas hati tgk semenya lam keadaan kemas, cantik dan bersih. sejuk mata memandang.

Aku terus masuk mandi lepas abis aktivit berkebun nie. sementara osmet aku prepare tuk brunch hari nie. Byk gak food yg nak prepare nie. sandwich tuna, crabstick, tempura nugget n samosa. sedapnya makan2 lepas mandi n penat lelah. so aku kena stop dulu kat sini. ada byk lagi aktiviti bersusun nak buat lepas nie. hehehehehe..

selamat berhujung minggu...

No comments:

Post a Comment