Monday, July 26, 2010

Sambal Sardin, telur masak kicap

Aku jarang ada kat umah pada ari ahad. kalu x keje, ofis, balik umah mak, pi jln2, ada game..macam2 hal ler..hari nie aku berpeluang bersantai2 kat umah. Hari ahad yg ceria.. sejuk hujan plak tuh... aku bergulung dlm selimut sampai kul 11 ke 12..x ingat arr aku..yg pasti dari gelap sampai aku nampak celah2 pintu matahari dah marak barulah mata aku terbuka.. hahahhahaha... hujan panas aku rase kut..

perut da berbunyi2... apalagi kena isi perut arrr.. kan perut sakit lah.. itulah inilah.. selongkar dapur apa nak masak nie.. ngan cepat n ringkas.. hmmm.. ada sardin, cendawan lam tin, green pea in tin, telur..kicap.. bawang.. cukup arr nie da boleh masak dah..

perkara pertama kena buat adalah masak nasi. penting nie.. kalu xde nasi.. mana kenyang makan lauk jer.. kan kan... then keluarkan barang2 tuk masak sardin sambal n telur masak kicap. sardin, bawang, cili boh, cendawan butang, green pea, telur, kicap, dan garam secukup rase.

Memula buat sambal sardin. Paling senanglah lauk nie. goreng sardin, asingkan kuah sardin dari tin tu, lepas da goreng tu..letak tepi sat..then tumis lada boh plak. agak2 masak.. baru buh bawang besar yg dipotong mayang.. bulat2 jer..cantik.. hehehe.. then masukkan semula sardin goreng tu, kuah yg asing tadi.. kalu nak tambah tomato pun boleh..so ada rasa masam2 pedas sket.. then masukkan cendawan butang yg dipotong cantik2 , green pea.. so adalah rase sayur lam sardin sambal nie nanti. kalu xmo kuah cair..pekatkan..then terus masuk lam mangkuk..siap tuh dimakan.

telur masak kicap lagik simple. goreng jer telur mata kerbau.. tengok lah baper biji korang nak makan.. bergantung pada tahap kelaparan memasing. then put aside jap. tumiskan bawang besar plak. jgn terlampau masak, masukkan kicap cair...kalu kicap pekat masin nanti.. then masukkan telur mata tadi.. balik2 lam seminit dua ...siap..dihidang...

ngan nasi yg panas2 baru masak, sambal telur yg masam2 pedas,telur masak kicap yg membuka selera, lapar plak,.. dan dekat kul 2 ptg.. apo lagik..ngap ler makan sampai habis licin seme sekali.. burrrrrppp.. baru lega makan... nak lagik best minum air coke light sesejuk rase.. pergh.. bestnya kalu ari2 cam nie.. hahahahahaha...

selamat mencuba.....

No comments:

Post a Comment