Tuesday, July 27, 2010

Salted Crab n Sotong sambal tumis

sotong dan kerang sambal tumis


ketam masak telur asin

Malam nie aku pi pasar malam dgn azam nak beli ketam dan sotong. Try masak something different plak. Lagipun aku nak pi berkelah weekend nie n kena prepare lauk.. so aku beli sotong dan kerang mentah sket.. then ketam 2 ekor.. pergh.. berat n besar.. aku sker.. heehehe.. osmet aku yg plan nak masak ketam.. sebab selalu sgt makan kat kedai seafood.. apa kata hari nie try buat sendiri plak.. hahhahaha....

Preparation tuk masak sambal mmg ambik mase. Aku kena rebus kerang dulu, sebelum tuh bersihkan kerang2 sampai bersih.. putih..bersinar2.. baru rebus.. da rebus kena kupik kerang plak.. ish..gatal ler tangan jawabnya nie.. then siapkan sotong plak.. bersihkan.. potong cantik2.. asam jawa, lada boh, bawang besar dipotong mayang, bawang kecil, bawang putih, halia.. baru leh start memasak....

memula kenalah tumis bawang kecil, halia, bawang putih..agak2 then masukkan lada boh. terpulang byk mana nak letak..kalu ske pedas.. buh ler byk.. else mengagak ler.. then bila da kacau n kacau lada boh tu sampai masak.. baru masukkan air asam jawa.. aku pakai yg xder biji..so senang sket..x perlu tapis.. seme skali leh terjun masuk. last skali baru masukkan sotong dan kerang .. then bawang besar yg dimayang..

agak2 da masak..rasa sket.. tambah garam dan gula kalu perlu.. else..siap tuk dihidangkan...

masakan kedua adalah salted crab or ketam masak telur asin kuning.. nie nampak simple.. bersihkan ketam.. then salut ketam ngan tepung jagung..xyah tetebal pun.. ala ala kadar jer. then goreng dlm minyak yg panas n byk. seme ok biler goreng..sampai ketam yg terakhir..minyak terpercik kena jari aku yg comel nie.. da bengkak.. letak colgate pun xjln. pedih yg amat... selingan tau.. hahahahaha

bila ketam da siap goreng.. letak tepi dulu. rebus telur asin tadi sampai masak. then ambik yg bahagian kuning jer. hancurkan kuning telur asin tu.. panaskan kuali..letak mentega or butter.. or apa2 yg berminyak.. masukkan telur kuning tadi..kacau cam org giler tanpa henti.. then masukkan daun kari, cili padi yg dipotong halus, susu cair.. lam kes nie aku buh susu segar.. ikut citarasa memasing.. letak arr baper byk korang sker...

biler da agak2 cam kembang tu kan.. gaulkan bersama2 ketam yg telah di goreng tuh.. apa lagik..siap arr.. hidang tuk dimakan.. hahahahaha... senang kan...

korang leh try kat umah..senang n ringkas jer.. kalu rase x confident beli dulu ketam kecik2 tu..then try.. byk kali try mesti jadik punyalah...sedap.. x tipu punya..

selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment