Sunday, June 6, 2010

Ayam masak merah

Sebagaimana yg aku kasik tau lam blog sebelum nie.. lunch aku adalah ayam masak merah plus sayur campur ngan nasi. Pastu osmet aku da siap masak bubur kacang merah skali...

Mari kita tengok apakah bahan2 yg digunakan untuk buat ayam masak merah nie. Menu utama adalah semestinya ayam.. kalu xmo buh ayam.. leh jer buh daging.... kena racik nipis2 dulu daging nie.. then goreng garing2 tanpa kunyit. sedap.. sama gak ngan ayam .. goreng garing2. tanpa buh kunyit.. letak garam sket da cukup...

then kita kena potong ler bawang merah, bawang besar, cili tuk buat sambalnya. Ini mengikut kreativiti masing2 yer.. ada yg ske letak byk bawang. ada yg just buh cili jer. tepuk dada tanya selera masing2 yer..

Bahan2 tadi akan dimasak sampai bau naik... Dalam kes nie. kenalah make sure cili tu masak.. else sakit perut plak makan nanti.. Bila sambal da siap dimasak... barulah gaul ngan ayam yg da digoreng sebelum tu lagi.. Taraaaa. jadilah ayam masak merah... hehehehe.. sedap dimakan bersama nasi panas2 yer.. baru ler selera makan..

Menu tambahan nak sedap lagi mestilah ada sayur campur. Letak jer apa2 sayur yg nak dimakan..dalam kes nie.. aku buh bunga kubis, karot, cendawan.. goreng ngan sos tiram.. bawang putih sket tuk menumis.. jeng jeng jeng.. terus siap..

Pencuci mulut adalah bubur kacang merah.. Lagi senang nak prepare nie. rendam kacang merah satu malam, then rebus sampai masak. pastu buh gula secukup rasa.. kaco2 sikit.. da siap.. nak sedap lagi pas masak, sejukkan dalam fridge.. lam sejam dua.. sedap ler makan bubur kacang merah sejuk2 nie.. hehehehehe...

Aku siap leh bungkus tuk mak aku skali lauk tengahari.. coz' aku nak pi meeting pasnih.. hehehe. tunggu citer selanjutnya..

No comments:

Post a Comment