Saturday, June 5, 2010

Gula oh gula..

Aku nak citer something yg berlainan sket hari nie.. Aku kena cari gula coz' mak aku dah pesan.. xde gula kat area umah mak, jusco, econsave, kedai runcit.. semenya kehabisan gula.. So aku pi kat seri kota n berjaya dptkan 2 kilo gula.. Hari nie aku cuma dapat sekilo gula, tapi osmet aku berjaya beli 4 kilo gula.. so aku rase da mencukupi gula tuk mak aku nie. Hari nie aku leh pi hantar gula kat umah mak nanti.....

Kemanakah gula2 yg patut ada dijual telah pi? kena sorok ke? or da dijual pada negara jiran? mari kita selidik satu persatu... Pertama sekali negara kita ada pengeluar gula.. kilang gula CSR rasanya ada besar tu kat tepi highway federal kat shah alam tuh.. kat perlis pun ada kilang gula rasanya.. tapi still x cukup lagik....

Kerajaan mesia import plak gula dari luar.. still lagik x cukup.. so mana pi gula nie? rakyat mesia nie telan gula ke apa? aku rasa pelik betul.. bila aku bace paper hari2.. then aku realise something..

harga gula kat mesia nie di jaga oleh kerajaan. dapat subsidi secara automatik biler beli gula. so harga kat mesia jauh lagi rendah dari harga kat negara jiran. ada plak rakyat yg tamak haloba nie ambik kesempatan.. pi seludup gula2 nie kat negara jiran. akibatnya....sendiri mau ingat..

negara sendiri xde gula.. tapi kalu jengok negara sebelah...berlambak2 gula mesia.. haruslah kerajaan kita letak seme askar mesia yg ada kat sempadan nie. elakkan gula dari diseludup keluar.. else sampai biler masalah nie x selesai... at least askar adalah kerja nak buat .. komunis da xder.. so sepanjang2 sempadan mesia ngan negara jiran nie.. letak askar mesia.. kasik senjata.. tembak jer pengkhianat negara nie..

lagi satu yg boleh dibuat adalah hapuskan terus subsidi gula. ini cadangan yg paling bernas aku rase. xde saper leh buat duit lagi biler harga gula da mahal. askar pun xperlu berjaga kat sempadan sesusah lagi.. xder saper nak seludup gula..

dari segi org ramai plak.. mesti ramai akan makin sihat.. minum air x manis.. makan apa2pun xder rasa manis.. then rakyat akan terhindar dari penyakit kencing manis.. n tentulah hospital x penuh ngan pesakit2 nie gak.. kalu x.. tiap kali aku gi spital.. pesakit teramai yg dtg kat hospital hari2 adalah pesakit kencing manis.. jimat lagi duit kerajaan...

so kerajaan mesia akan byk jimat.. biler x kasik subsidi gula nie.. xyah buang duit tuk subsidi, ubat spital pun kurang.. dpt plak rakyat yg sihat.. so apa tunggu lagi.. tarik jer subsidi gula...

Duit yg kerajaan kasik subsidi gula tu boleh buat benda2 lain tuk kebaikan rakyat jelata... itu kerajaan boleh pk sendiri yer... hehehehe....

lagi satu.. biler harga gula da naik..rasanya xder lah bekalan gula disorok oleh tokey2 lahanat nie.. seme org boleh beli gula..boleh buat kuih, air, biskut..apa2 tah lagi ngan gula nie..

kerajaan xyah sesusah payah import gula.. coz' kat mesia pun ada byk kilang gula... aku sokong 100 peratus bab tarik balik subsidi gula nie..

mungkin rakyat jelata akan terasa kesan kenaikan gula.tapi percayalah... demi kebaikan seme.. wajar sesangat subsidi gula nie ditarik...

1 comment:

  1. kalo tarik subsidi gula, p masukkan kat subsidi myk... ok tak??

    ReplyDelete