Saturday, June 5, 2010

Pokok Mangga.....

Salam sabtu kepada seme.. pagi2 lagi aku dah bangun.. malam tadi da pk.. apa nak buat sabtu n ahad nie.. Aku dah pk masak2.. perkara pertama biler aku bangun adalah.. mengemas rumah.. Rasa semak gile rumah nie..

Mana tak semaknya umah aku nie.. Kerja aku hari2.. bangun pagi, pi keje.. petang balik keje.. pi mengaji makan.. tgk tv..tido.. basuh baju berselang hari.. mmg xder masa nak mengemas rumah pun. tunggu dari minggu ke minggu.. sampailah hari nie.. barulah rase free sket nak mengemas rumah..

Aku kena kemas luar rumah dulu.. Bab aku ada pokok mangga.. yg penuh ngan kerengga ... haruslah byk daun2 gugur... buah2 mangga da abis musim..tapi pagi tadi aku tgk ada sebiji buah mangga gugur.. nasib x kena kepala aku.. else mesti pening2.

pokok mangga aku nie jenis yg besar tinggi.. tapi buah dia kecik comel cam telur ayam. manis tau kalu time buah mangga nie masak. cuma saiz jer lah kecik.. aku ske tunggu buah2 nie betul2 masak.. then kutip jer bila da jatuh tu.. simpan lam baper hari...then masaklah buah2 nie..

ada gak sekali sekala tu buah yg terlebih masak gugur.. sure lah pecah mangga nie.. ada gak yg jatuh lam longkang.. kalu aku nampak aku kutip, aku cuci bersih2.. n aku simpan.. elok2 belaka... tunggu masa manislah buah mangga nie..

Jadi kali nie aku kena pangkah memana dahan yg da terjulai panjang tuh. Nanti kerengga nie masuk plak lam rumah kalu da terjulai masuk area rumah.. Kerengga punyalah byk.. Pagi2 aku bangun tu..x nampak lagi kerengga.. biler aku start jer gergaji dahan2 mangga nie.. terbangun plak.. n ramai yg commit bunuh diri..

Biler siap jer sesi memangkah pokok mangga nie.. aku kena sapu seme sampah2 daun nie.. byk gak daun2 yg jatuh nie.. Aku xleh nak bakar coz' daun2 nie seme basah.. so longgok2 jer kat satu tempat.. biler kering2 nanti aku bakarlah seme skali...

AKu tengok masih byk lagi kerengga.. siap ada yg mula panjat atas badan aku.. Takleh jadik nie.. aku ambik paper..kasik gulung2 sket.. then bakar.. rasa kan kerengga.. huh.. puas hati aku dpt bakar sarang2 kerengga yg mana aku tercapai..

Aku bukannya apa ngan kerengga nie.. Bab kan kerengga nie jadikan pokok mangga aku nie rumah diowang, habis rosak seme daun2 mangga nie.. jadik hitam , buruk.. pastu byk plak lalat langau hinggap. sakit betul hati aku tengok pokok kesayangan aku ne jadik x elok.

Dulu time akak aku kasik pokok mangga nie kecik lagi.. Bila aku masuk umah, aku tanam.. so rasanya pokok nie sebaya usia aku duk kat umah nie.. Walaupun aku jarang balik umah nie dulu.. pokok nie terus tumbuh ngan baiknya.. Bab tu aku sayang pokok mangga aku nie..

Biler dah baper tahun bela.. pokok nie x kuar buah ada gak terpk nak tebang terus.. Tapi aku buh gak baja buah mangga.. Lama2 lepas 5 ke 6 tahun usia pokok mangga nie.. buah mula keluar.. memula x byk.. tapi lama kelamaan byk plak buah mangga timbul.. Dari situlah yg kerengga pun byk gak dtg.. So aku x sure sebab kerengga nie buah mangga muncul.. or biler mangga berbuah yg kerengga pun dtg.. entahlah....

Apapun aku tgk buah mangga mula keluarkan putik2 lagi.. means ada lagi lah buah nak kuar tuh.. Harituh dah byk kuar buah.. sampai aku sendiri x larat nak makan. Kasik jer jiran sebelah kutip kalu diowang nak. Aku kutip aku mabiklah.. Aku da pesan kat jiran sekitar sini.. Kalu diowang jumpa.. diowang ambiklah..aku x kisah...

Now aku nak prepare breakfast plak.. so kena stop menulis dulu.. terima kasih pokok mangga.. kerna mengeluarkan buah2 mangga yg sedap n manis.. dan meneduhkan rumah..menyejukkan pemandangan mata aku biler aku runsing.. hehehehehe...

No comments:

Post a Comment