Sunday, June 20, 2010

Lunch with my fren

Aku bangun awal di pagi ahad nie. Aku da janji ngan kawan2 nak prepare lunch for them. Since aku terror gak ler sket masak lemak ketam mestilah tuh jadik menu utama lunch nanti. Aku da beli barang2 mentah semalam kat tesco. da siang seme skali tinggal nak masak jer lagik.

memula skali masak lemak cili api with ketam. masakan paling mudah aku rase nak prepare. cuma blend sekali seme bawang besar, bawang kecil, bawah putih, kunyit dan santan n cili api secukup rase. siap je seme nie terus jer masuk lam periuk bersama ketam yg da siap dibersihkan. buka api agak2 sedang n kacau perlahan2 sampai ketam masak n bau harum naik. x ketinggalan kena buh serai titik tuk menyedapkan lagi masakan lemak ketam nie.

masakan kedua adalah ikan goreng. lagik mudah.. kelar ikan elok2.. then buh garam n kunyit secukup rase n goreng jer arr sampai garing. petua supaya x melekat kat kuali time goreng ikan nie adalah masak guna api sederhana n tunggu ikan tu betul2 garing n masak baru balikkan.. sekejap jer da siap..

masakan ketiga adalah ayam goreng masak sambal. nie pun x susah mana.. goreng ayam yg dicampur ngan kunyit then asingkan ke tepi. prepare plak tuk sambal which buh lada giling, air asam jawa n garam secukup rase. biler sambal lada da masak, baru masukkan ayam yg da digoreng tadi dan gaul semaunya.. siap dihidang...

masakan keempat adalah daging masak kicap. yg nie pun ringkas dan mudah disediakan.. aku da potong daging ni nipis2.. kemudian masukkan air secukupnya lam kuali, buh daging, kicap manis, kicap cair n lada hitam secukup nya. nak sedap lagik masukkan bawang besar or bawang merah yg dimayang kecil2. masak sehingga daging empuk .....

masakan terakhir adalah sayur campur. kali nie sayur campur contain, capsicum merah, hijau, kuning , then tauhu kering, kacang pea, putik jagung, karot, cendawan butang. daun kucai. potong seme sayur2 nie ikut saiz yg korang suker. biler da goreng tuh masukkan sos oyster utk melazatkan lagik rase sayur campur tuh..

selain dari lauk2 tuh, aku da beli sparkling juice 2 botol, ice cream cremania tuk desert.. x lupa buah tembikai skali. air oren lagik ader. time panas2 nie biler dpt minum yg sejuk2 ada air batu mmg heaven sekalik. aku ada juga buat air teh o panas tuk member2 aku yg special nie. mmg wajib pas makan nak minum air panas plak.

sambil tgk channel afc, makan plak da kul dua lebih, so seme sekali mmg selera makan x berckp langsung. hahahahahaha.. da abis makan.. biaselah..seme da rase mengantuk.. makan asap plak kat luar rumah.. aku mmg x ske bau2 asap lam umah, so diowang da paham n duk luar jer. hahahahaha... pas abis tuh mestilah masuk balik coz' kat luar panas sebenarnya.

aku da mengemas seme skali. x byk lauk yg tinggal.. nanti petang2 sket aku leh makan sekali lagik. aku nak tido dulu.. penat.. plus kekenyangan gak....

No comments:

Post a Comment