Sunday, August 1, 2010

Sesi Memasak....

Apa lagi nak buat nie.... memasak ler.. semalam da mengemas teruk2.. abis seme kipas2 lam bilik, kat hall aku cuci. barulah rasa kipas nie berangin sket.. else.. byk giler habuk2 melekat kat bilah kipas nie. padahal aku jarang buka pintu. dari mana tah datangnya habuk2 nie pun aku x sure. siap pakai tangga lagi tau.. huhuhuhu.. scary pun ader.. kah kah kah kah...

Aku nak masak sambal tumis lagi skali. kali nie menu still sotong dan kerang.. cuma tambah petai jer kali nie. aku da prepare sotong..basuh, potong, dan letak tepi. rebus kerang n kkupik isi kerang. put aside gak. then kupik petai plak. bukan senang nak dapatkan isi petai nie.. abis tangan2 aku sakit.. sampai abis 5 papan petai nie.. so dptlah byk gak. kena potong 2 lagik coz' besar plak petai nie..

biler seme da ready.. masak lada boh dulu. pakai minyak zaiton..sedap ..tapi minyak nie cepat kering.. so kena tambah sket minyak masak biase.. else hangit plak lada boh nie kang. da naik minyak.. agak2 lada masak, masukkan air asam jawa secukup rase, sotong, kerang rebus, petai, bawang besar yg dipotong besar2.. agak2 nak masak tu, tambah garam da gula secukup rasa. dah siap.... hehehehe....

menu lain yg prepare hari nie adalah ketam masak telur asin dan udang butter. osmet aku yg buat. aku cuma tolong goreng ketam jer. da belajar dari pengalaman, tambah lebih byk susu cair tuk menambahkan kuah telur asin tu nanti. barulah nampak byk..dan sedap.. x berapa melekat kat ketam biler digaul nanti. bukan senang rupanya.. kita kena buat byk kali.. barulah menjadi....

udang butter pun samer. percubaan pertama mesti ada yg x kena.. sarang burung x berapa menjadi.. rasa da ader.. lain kali boleh cuba lagik. bukan senang nak makan sedap.. so kalu x pandai masak tu..baik belajar.. or berhenti komplen makanan x sedap. pi jer makan kat kedai tuh..dan bersyukur ada org nak tolong masak tuk kita.. siapapun mereka2 itu.. at least tukang masak tu boleh memasak... ok.. hahahahaha....

selamat mencuba.. aku nak prepare tuk makan plak. nasi pun da sejuk.. so apalagik kawan2... jom makan.. errkk.. makan dulu ye.. bye bye..

No comments:

Post a Comment