Friday, May 7, 2010

Endoscopy services, ultra sound

Setelah melalui penderitaan makan ubat pelawas nie.. aku betul2 rasa usus aku bersih giler. sampah sarap langsung xde. berat pun da turun sket.. hehehehehe... air jer kuar bila cuci proses perut nie. pastu aku siap muntah lagi kuar air kuning plak. maybe aku da xleh terima ubat nie or perut aku reject seme air yg masuk lam badan aku.

aku sampai spital lambat sket lam kul8.30 pagi coz' proses cuci perut yg menyeksa jiwa nie. plus aku kurang tido malam tadi n pagi2 buta kul 5 pagi minum ubat pelawas nie. aku mmg mengantuk giler dibuatnya. pas register kat kaunter , aku dimasukkan lam day care ward. kat ward nie aku dipasangkan tag gelang, n pakai baju pesakit. suar n spentot jer buka. yg lain2 mantain. pastu kena soal siasat lagi cam biasa. simpan harta karun aku kat diowang barulah aku dibaringkan atas katil.

perjalanan dari bilik ward ke bilik endoscopic tu mmg memeningkan kepala aku. first time aku kena admit n duk atas katil nie nurse tolak. atas kepala nampak lampu2 yg terang benderang lagi tambah peningkan paler aku. first aku masuk lam bilik recovery. dari bilik nie ada 2 nurse yg sembang2 manja ngan aku. maybe nak kurangkan ketakutan yg aku rasa. siap buat lawak2 gaban lagik. hahahahahaha..

dari bilik recovery aku dimasukkan kedalam bilik endoscopy plak. kat bilik nie aku nampak doc mahendra doc yg akan buat treatment kat aku nie. kat sini ada lagi 2 nurse lain. diowang pasangkan oksigen kat hidung aku. lemas giler aku rase. then diowang masukkan jarum suntikan tuk masukkan ubat. sambil2 tu satu jari aku diowang pasang kat mesin nadi aku rase. so aku nampak pergerakan nadi aku. so far nampak stabil lagi. siap pasang tuk tgk tekanan darah aku. pun aku nampak ok jer bacaan 116/78 .

bila doc da ready, diowang suh aku buka mulut, diowang spray ubat. nurse suh aku duk mengiring. aku ikut jer direction diowang. tau2 aku sedar dah kul 1 lebih. huh...lama betul aku pengsan. dari kul 9 lebih . aku suspect ubat yg diowang spray lam mulut aku tuh yg buat aku pengsan. doc buat endoscopic tu time aku pengsan. rasanya x sampai 1/2 jam dari apa yg nurse tu ckp. aku x rasa apa2 pun...cuma ada rasa cam lembab2 kat bahagian bontot sket2.

nurse dtg suh aku minum 1 liter air. coz' aku nak kena buat ultra sound plak. dia ckp supaya ada pressure kat area pelvic time buat scanning tu. kali nie aku pakai kerusi roda pi tempat ultra sound tu. maybe kesan ubat pelali tadi buat aku rase cam lemah semacam xleh jln. kat sini doc lain yg buat plak. cam hari selasa lepas aku buat ngan gynae, doc nie fokus kat area perut n pelvic. dia check, bladder, kidney,pankreas, ngan tah apa2 lagi.

bila dah siap ultra sound nie aku baring kat katil semula. pastu doc panggil tuk bagitau result. keseluruhannya ok. alhamdulillah.. cuma perut aku mmg ada sedikit sensitif pada asid. doc' suh aku makan lam kuantiti sederhana n tetap. jgn rasa lapar giler baru nak makan. dia suspect aku ada kencing manis. so esok pagi aku kena gi lagi buat blood test tuk kencing manis plak. lain2 doc kasik ubat tuh perut aku.

aku pi area farmasi ambik ubat. mak aih.. byk giler ubat aku kena makan tuk 21 hari nie. 3 minggu lagi kena pi mengadap semula doc mahendra nie. harap2 aku xder sakit yg teruk2. aku da boleh makan semula. sementara nak tunggu osmet pickup aku pi makan pasta with sos tomato..teruk betul rasanya.. makan jer lah....

mlm nie aku makan salad telur, buah2an n jus tembikai. sat lagi nak pi mengaji plak. aku berharap aku akan panjang umur tuk habiskan belajar quran nie sampai habis. amin......

No comments:

Post a Comment