Saturday, May 8, 2010

Hari Ibu

Esok adalah hari ibu. Hari nie aku pi visit mak aku cam biasa. Aku nak kasik suprise kat mak. Aku pun ajak mak aku kuar makan. Kali nie mak aku nak makan nasi beriani, so kitowang pi makan kat ali bistro. tempat biasa mak aku makan nasi beriani. bab aku da makan tadi kat spital so mak aku makan sesorang. aku temankan mak aku berbual jer.

Lam kitowag duk berbual tu.. macam2 cerita keluar. dari citer baru sampailah citer lama2. kelakar pun ada, seram pun ader. manalah mak aku x makan berjam2 lamanya. seronok tengok mak makan ngan seleranya...selalu makan x habis...hari nie makan penuh selera. alasan mak dia tunggu aku lama sangat tadi. apa nak ckp.. layan jer arr...

Pas abis makan aku ckp aku nak kasik present kat mak. Happy nyer mak biler dengar aku nak kasik present n reason naper aku nak kasik present tu. Untuk tahun nie aku decide xmo belanja mak makan jauh2 lagik coz' mak aku x makan byk mana pun. So baik aku kasik hadiah yg dia berkenan pada fikiran aku.

Jadi kitowang pun visit beberapa kedai yg mak nak. Semenya mak ck cantik2 tapi dia nak yg lain sket. So kitowang pi lagik carik kedai lain. Time nie hujan lebat giler. Aku bawa kete punyalah perlahan. Bimbang plak mak yg ada lam kete nie kalu berlaku apa2. Akhirnya kitowang berhenti kat sebuah kedai.

Bayangkan bila berhenti depan kedai nie, pintu dia tertutup ngan kunci mangga plak. Ada org kat dlm n kitowang dlm kete tengah hujan lebat. Kitowang pun tunggulah hujan berhenti. Nak redah mmg x berbaloi ngan lebat n ada petir2 lagi. Sambung jer borak2 lam kete. Bila hujan da berhenti nasib staff kedai tu buka semula kedai. Dapatlah kitowang masuk kedai tuh.

Punyalah belek2 , tengok2...akhirnya mak aku berkenan n aku pun start proses tawar menawar plak. Akhirnya dpt harga yg dipersetujui oleh kedua belah pihak. Time nie hujan mmg dah benhenti tapi kitowang plak kepanasan lam kedai. Dah bayar cengkeram seme, org kedai janji nak hantar barang esok pagi kat umah mak aku. lega aku dgr. mak aku dah berbunga2 keriangan.

Seterusnya perjalanan diteruskan pi jusco mahkota cheras. Baru buka lagi lam seminggu lepas. Mak nak beli beg tangan. Tapi sebelum nak sampai bahagian beg tangan tu, singgah beli baju n seluar. hahahahaha.. mmg kelakar time nie. aku pun xtau camner nak citer. Then mak beli vacuum cleaner. Pas abis beli kitowang pi makan kat food court. Jumpa plak budak channel kat sini. hahahahahaha...

Dah dekat baper jam teman mak makan lagik kat sini. AKu pun kali nie makan byk2 sket. So x rasa lapar coz' time nie dah malam pun. Sebelum balik singgah beli kfc dulu. Ingatkan nak balik dah.. pastu mak nak tengok kat area pinggan mangkuk. Aku mengekor cam biasa. Memula mak ambik pisau , then pengapit. Bila lalu kat tempat pinggan mangkuk, aku ingatkan mak nak beli pinggan mangkuk kaca, rupa2nya dia nak beli yg comel2 punya tuk bebudak.

Aku pun pelik ngan perangai mak aku, tapi mak kata comel2 jer pinggan nie. now dia makan x byk mana. Jadi nampak sedap sket bila pakai pinggan mangkuk yg ada gambar2 comel nie. Hmm.. aku pun ambikkan pinngan,sudu,cawan,gelas,mangkuk yg selalu budak2 makan tuk mak. Nak kata apa lagik. Maybe fitrah mak dah berubah ke arah keanak2an semula. Aku kena redha coz' mungkin aku pun akan melalui keadaan nie gak bile tua nanti.

Akhirnya kitowang selamat sampai keumah dekat kul 9 lebih malam. Lama betul masa aku spend satu harinie ngan mak. Aku tengok mak happy sesangat. Mak x sabar nak balik kemas umah. Esok brg yg dipesan akan sampai. Aku bersyukur bab mak ske ngan hadiah yg aku kasik. Aku harap mak akan lebih gembira lagi n x pk benda2 yg merisaukan hati. Aku pun balik umah aku pastu. Penat usah dikenanglah..tapi aku gembira. Selamat hari ibu pada mak. Juga pada seme wanita yg bergelar ibu. Jasa ibu x terbalas ngan wang ringgit. kasih sayang ibu melimpah ruah pada seme org. Hanya Ibu memahami hati nie. Aku sayang mak. aku amat2 sayangkan mak. aku berharap aku dpt membahagiakan mak sebagaimana mak sentiasa membesarkan aku dgn penuh kasih sayang... amin....

No comments:

Post a Comment