Tuesday, May 4, 2010

Hospital pantai

Hari nie aku cuti bab aku ada appointment ngan doc kat spital pantai. Memula aku pi jumpa gynae. First time aku pi spital pantai nie tuk jumpa doc. sebelum nie aku selalu dtg gak temankan member or pi melawat org sakit/orang bersalin.... tapi hari nie aku plak nak jumpa doc. berdebar2 gak ati aku nie. manalah tau kang dpt berita yg x di sangka2..

first skali aku pi jumpa gynae. huh..ramai gak org hari nie dtg. majoriti patient doc nie org mengandung. aku sorang jer yg x mengandung tapi cam rupa mengandung. hahahahahaha... punyalah lame aku tunggu , dekat dua jam baru nama aku kena panggil. check blood pressure pastu ambik berat. sahih bertambah2 lagi berat aku time nie. biler jumpa doc, kena citer history family cam penyakit apa, ada allergic ke x, ada pernah masuk spital ke, sakit lain ker.. bla bla bla.. sampailah citer apa masalah yg aku pi jumpa gynae nie..

pas dgr2 citer merapu2 aku nie.. dia ckp kita scan dulu tempat2 tu.. so kenalah duk baring atas katil tu.... pastu dia sapu gel.. n start scan.. so aku dpt tengok terus dari screen tv tu..part mana2 dia scan..nampaklah rahim, part2 peranakan aku yg aku pun x reti nak sebut. hahahaha... semuanya nampak ok n baik2 jer.. xder unsur2 ada benda2 bahaya kat situ. hmm.. so adalah experience scan bahagian peranakan tu sebiji cam aku selalu tgk lam dokumentari . dia recommend aku pi jumpa doc usus plak. nak check usus/perut aku plak..

time jumpa doc kedua nie aku menunggu dekat sejam lebih. kat sini pun byk patient. doc dia laki.. lupa plak nak kasiktau yg doc first aku jumpa tu doc pompuan. so no hal sgt. second doc nie laki muda. handsome gak lah. hahahahaha.. dia dgr masalah aku citer nie. pastu dia pun suh aku baring atas katil gak. bermulalah episod baru. kali nie doc check further cam jantung, limpa, dada, perut, kaki, leher. semenya dia check. aku pun xleh nak tanya pesal check leher tuh.

geli giler time check leher tu sampai aku terbatuk2. sini check mmg detail giler sampai ada buka baju. malu tu usah dikenang lah... tapi bab aku sakit so kenalah redha.. ada sorang nurse pompuan teman time doc nie check. so xlah aku terasa malu giler. time check perut tu cam2 dia buat, tekan sana sini, pastu ketuk2, pastu picit2.. dekat setengah jam doc nie check.

biler dia ckp ok, aku ingat da abis check lah.. so aku duk kat atas kerusi tepi doc tu. doc tu sambung check lagi. check blood pressure.. biler dia citer kena buat full checkup utk usus terus darah tinggi aku naik. aku kena buat endoskopik. sebelum balik aku pi buat ujian darah plak. doc nie buat beberapa ujian darah.

ada prosedur aku kena ikut. hari khamis aku cuma boleh makan 6 keping roti putih, 2 pagi, 2 lunch , 2 malam. pastu malam kena minum ubat pelawas n air 3 liter. hari jumaat aku kena minum lagi sekali ubat nie kul 5am n air 1 liter. doc ckp ubat nie nak cuci usus aku, so biler aku buat full test jumaat nie.. test akan accurate. hari jumaat aku akan full duk kat spital nie dari kul 8 pagi sampai kul 7pm. doc suh org hantar n ambik aku kat spital pantai coz' nanti aku kena makan ubat yg buat aku mengantuk. aku da kasiktau osmet aku tuk hantar/ambik aku nanti.

aku harap biler aku da jalani ujian nie, aku akan lebih tau apa masalah perut aku nie. plus maybe akan dptkan nasihat doc' apa yg perlu aku buat tuk kesihatan perut aku. aku selalu sakit perut. daripada sembelit sampailah cirit birit. boleh katakan tiap2 bulan aku kena 2 jenis penyakit nie. perut aku pulak makin lama makin besar pastu berat aku bertambah2 walaupun aku x makan byk mana pun.

pas sehari suntuk aku kat spital nie aku pi lepak kat mv. aku mmg ske lepak kat coffee bean..sambil surf internet. aku da beli tiket wayang citer iron man tuk petang nie. sambil2 relaks2 kan diri coz' esok aku keje... jumaat nie aku comfirm dpt mc tuk buat test nie. hehehehee.....

2 comments: